Ultrac Vorti R är Vredesteins sportigaste Ultra High Performance-sommardäck hittills. Jämfört med Ultrac Vorti, är fokus för Ultrac Vorti R att säkerställa grepp och körprecision för de mest motorstarka bilarna. Däcket behåller sitt grepp vid högre temperaturer, även i kurvor, och är exceptionellt stabilt i höga hastigheter. Det är därför den perfekta partnern för fyrhjuls- och bakhjulsdrivna sportbilar som kräver mycket av däcken.
Egenskap:
Optimerad gummiblandning med flera hartser
Brett mönster med platt kontur för extra bred kontakt med vägytan
3D-designspår
Specifika bakaxeldäck med extra spår, en låg luftkvot och justerad bältesvinkel
Mönster och sidovägg designade av Giugiaro
Asymmetriskt mönster
Fördel:
Behåller greppet vid högre däckstemperaturer
Utmärkt grepp och stabilitet
Förbättrad bromsförmåga lägre ljudnivå
Optimerad balans mellan fram- och bakaxel för bättre grepp och kylning
Unikt och sportigt utseende
Stabila skulderblock för bättre grepp i extrema kurvor
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.