Ett innovativt däck för sportbilar och medel- till mer kraftfulla sedaner. Det erbjuder utmärkt körsäkerhet vid alla vägförhållanden under den kalla vintersäsongen. För krävande förare. WINTER SOTTOZERO™ SERIE II garanterar utmärkt prestanda på torra vägar, i våta förhållanden och på snö. Vid temperaturer under 7°C så motverkar det vattenplaning effektivare jämfört med ett sommardäck. Kännetecknad av lågt rullmotstånd, så tillhandahåller också WINTER SOTTOZERO™ SERIE II lägre ljudnivåer, och därmed förbättrad komfort.
EGENSKAPER:
Assymetriskt slitbanemönster med interna och externa ytor förbättrar den övergripande prestandan
Patenterad I.B.S. teknologi för sajpad konstruktion
Ny Temperature Dynamic Compound (TDC)
FUNKTIONER:
Intern yta: Lutande spår för att öka det laterala greppet och minska ljudnivån
Extern yta: Längsgående spår för att minska risken för vattenplaning och två ribbor för att öka däckets styvhet
Ökad kontaktyta även på ojämna vägar.Ökad däckstyvhet
Utmärkt handling och grepp vid våta och torra förhållanden
KUNDFÖRDELAR:
Snögrepp och körkomfort.Säkerhet på våta underlag och förbättrad handling i torra förhållanden
Förbättrat grepp och bromsprestanda.Stabilitet för förbättrad handling
Säkerhet och nöje vid körande på höst och vinter
Perfekt val för högpresterande bilar, sportbilar, premiumbilar och mellanklassbilar.
STYRKA
Balanserad sportig prestanda, utmärkta bromsegenskaper och dragkraft i alla vinterförhållanden.
TEKNISKA EGENSKAPER
PATENTERAD I.B.S. TEKNOLOGI FÖR SAJP-UTFORMNINGEN: BÄTTRE DRAGKRAFT OCH BROMSEGENSKAPER
ASYMMETRISK MÖNSTERDESIGN, UTSIDA: SÄKERHET PÅ VÅTT OCH HANDLING PÅ TORRT
ASYMMTERISK MÖNSTERDESIGN, INSIDA: GREPP PÅ SNÖ OCH ÅKKOMFORT
TEMPERATUR DYNAMISK GUMMIBLANDNING (TDC): SÄKERHET OCH KÖRGLÄDJE VID KÖRNING PÅ HÖST OCH VINTER
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.