Ett däck med ett asymmetriskt slitbanemönster för kraftfulla SUV:ar och pick-ups. Erbjuder sportprestanda och säkerhet i lätta off-road förhållanden.
SCORPION™ ZERO™ ASIMMETRICO tillverkas med de mest avancerade och sofistikerade tillverkningsteknikerna. Det erbjuder utmärkt stabilitet vid kurvtagningar, utmärkt handling på våta och torra vägunderlag, och höga nivåer av grepp vid bromsning vilket innebär ökade säkerhetsmarginaler och ökad körglädje.
Det asymmetriska mönstret och gummiblandningen för allsäsong gör SCORPION™ ZERO™ ASIMMETRICO till toppdäcket i sitt segment. Det har vunnit flera utmärkelser organiserade av de mest auktoritativa tidningarna, och kombinerar egenskaper som väghållning och jämnt slitage, vilket leder till ökad livslängdskapacitet.
Det attraktiva slitbanemönstret gör det till det ideala däcket att kombinera med personliga fälgar för en slående estetisk effekt. Idealt för förare som söker efter högre nivåer av grepp och precis styrrespons.
EGENSKAPER:
Asymmetrisk design med Z-profil
Kontinuerliga längsgående blockprofiler, och kompakta skulderblock
Kontinuerlig central ribba
FUNKTIONER:
Ökat grepp på alla underlag
Hög stabilitet och mönsterstyvhet
Jämnt slitage
KUNDFÖRDELAR:
Förbättrad grepp- och bromssäkerhet
Hög stabilitet och mönsterstyvhet
Precis prestanda och kontroll vid hög hastighet
Ökad däcklivslängd
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico tyre review
Genomsnittsresultat av 19 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
2 348 593
09.04.2015fromClaes Däcket spårar, bilen blir oregerlig att köra på landsväg.
Däckljudet är fruktansvärt högt, det värsta jag någonsin hört.
11.01.2012fromjohnny eriksson Mycket bra däck, har kört 11200 mil och bytte framdäcken vid 9000 mil. Ca hälften av sträckan är med vinterdäck men suveränt ändå. Jag kör ca 6000mil om året och har alldrig haft däck som klarat sig så bra och hållit funktionen på topp.