Det miljövänliga, högprestandadäcket för medel till mer kraftfulla bilar.
ENERGY™ EFFICIENT: Minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläpp. REN LUFT: Tillverkade av eko-kompatibla material som minskar miljöpåverkan, både vid produktion och genom däckets hela livslängd.
LÄNGRE LIVSLÄNGD: Ett däck som räcker längre och samtidigt behåller höga nivåer av prestanda och säkerhet.
LÅG LJUDNIVÅ: Uppfyller redan kraven från EU direktivet som träder i kraft år 2012 gällande minskat buller, vilket resulterar i ökad komfort.
EGENSKAPER:
Innovativa och avancerade hybridmaterial
Optimerad design av slitbanemönster med specifik mönsterindelning
Kompakta centrala block och robust extern yta
Fyra breda längsgående spår
FUNKTIONER:
Balanserad tryckdistribution
Avspänd och bekväm körupplevelse
Minskar däckförvrängningen vid snabba svängar
Utmärkt vattenevakuering
KUNDFÖRDELAR:
Jämnt slitage
Avspänd och bekväm körupplevelse
Styrrespons och kontroll vid kurvtagningar
Enastående säkerhet och kontroll vid möjliga vattenplanings situationer
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Pirelli Cinturato P7 tyre review
Genomsnittsresultat av 127 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
14 964 287
08.10.2020fromHåkan Johansson Riktigt bra däck !!
01.09.2020fromNiklas Karlsson Mycket bra och prisvärt däck. Det går tyst och är stabilt. Vid mycket vatten på vägen så får man sakta in lite men då skall det vara ordentliga pölar eller sliten vägbana som samlar vatten.
05.03.2020fromJan Norrback Fina däck, bra mönster, härligt grepp, har inte kört tillräcklig sträcka för att se slitage
17.10.2019fromRonny Stavervik Bytte från C-märkta förstärkta däck som alltid vibrerade och lät mycket, var alltid en fröjd att byta till vinterdäcken. Med nya P7 går bilen tyst och mjukt. Känner stort förtroende för däcken. Testade dem först på en hyrbil (MB E) i 1000 km och de övertygade där, trots lågprofil.