Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Hantera cookies inställningarna
För att kunna erbjuda dig en optimal erfarenhet av webbsidan använder vi cookies. Det är små textfiler som sparas på din dator. Dessa innehåller cookies för processering och optimering av webbsidan, för tjänster som text- eller videochat samt för marknadsföring som baserar sig på ditt beteende på Internet. Till exempel, kan man ta reda på om du besökt vår webbsida flera gånger från samma enhet. Vi vill ge dig möjligheten att välja vilka cookies du godkänner
Obligatoriska cookies
Dessa cookies är nödvändiga för sidnavigering och användningen av basfunktioner
nödvändig
Analytiska cookies, marknadsföringscookies, tjänster från andra företag (självständiga tredjepartsleverantörer)
Analytiska cookies
Dessa cookies hjälper oss att bättre förstå användarbeteende
Nej
Ja
Marknadsföringscookies
Dessa cookies och liknande teknologi används för att förevisa personlig och därför relevant innehållsmarknadsföring.
Nya vinterdäcket Nokian WR D3 ger bra grepp på våta, torra och snöiga vägar. Detta lättrullande dubbfria vinterdäcket sparar bränsle och ger ett bra skydd mot slask- och vattenplaning.
Mycket bra grepp på våta och snöiga vägar
Effektiv skydd mot slask- och vattenplaning
Lågt rullmotstånd sparar både miljö och bränsle
Det centraleuropeiska dubbfria vinterdäcket Nokian WR D3 vann testet i Auto, Motor + Sport (22/2012). Enligt tidningen är Nokian WR D3 utmärkt på snö, ger kort bromssträcka på torra vågar och har välbalanserade köregenskaper. ”Vi kan med eftertryck lyfta fram Nokian WR D3 som årets testvinnare. Inget annat däck övertygar på snö som det finska vinterdäcket”, skriver Auto, Motor + Sport som testade tretton centraleuropeiska dubbfria vinterdäck i dimensionen 205/55 R16 H.
Nya Nokian WR D3 ger en mycket bra kombination av säkra och komfortabla köregenskaper. Däckets nanoteknik, nya material och innovationer ger detta miljövänliga däck ett utmärkt grepp och fina köregenskaper i typiska centraleuropeiska vinterförhållanden.
Däckets pilformade mönster gör Nokian WR D3 till ett bra val för små och medelstora familjebilar och för bilister som sätter värde på ekonomisk och säker bilkörning.
DSI- och WSI-slitindikatorer
Slitageindikatorn DSI (Driving Safety Indicator/Körsäkerhetsindikator) och snöflingessymbolen WSI (Winter Safety Indicator/Vintersäkerhetsindikator) hjälper till att förbättra säkerheten och förbättra körkomporten. Numren som anges indikerar tjockleken på de kvarstående spåren i slitbanan i millimeter. Allt eftersom däckmönstret slits ned försvinner de individuella numren. Ett profildjup på 4-5 millimeter är nödvändigt för säker körning i vinter. Om snöflingan inte längre är synlig ska däcken bytas ut för att garantera tillräcklig säkerhet vid vinterkörning.'
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
WRD3 tyre review
Genomsnittsresultat av 2 008 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 054
10.09.2018insändarePeter Soneson Däcken har bra grepp på våt vägbana och i snö, men sämre på is: Dock helt o.k. för sydsvenska förhållanden. Lite svajiga på torr väg. Största problemet är mycket dålig slitstyrka när man har tyngre bil och att däcken slits mycket ojämnt: Trots att jag, p.g.a. bilens höga totalvikt, avsiktligt valde versionen XL som är märkt bärighet 100 verkar de betydligt mera svampiga än mina Dunlop-däck som är märkta bärighet 96!
18.05.2015insändareTadeusz Mankowski Pperfekt däck för min bil
12.04.2015insändareMicke w Mycket bra grepp i snö
26.06.2014insändareBengt Johansson Bra pris, men strulig leverans!
Något slingrig kursstabilitet, men det är kanske normalt för denna däckstyp?