Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Hantera cookies inställningarna
För att kunna erbjuda dig en optimal erfarenhet av webbsidan använder vi cookies. Det är små textfiler som sparas på din dator. Dessa innehåller cookies för processering och optimering av webbsidan, för tjänster som text- eller videochat samt för marknadsföring som baserar sig på ditt beteende på Internet. Till exempel, kan man ta reda på om du besökt vår webbsida flera gånger från samma enhet. Vi vill ge dig möjligheten att välja vilka cookies du godkänner
Obligatoriska cookies
Dessa cookies är nödvändiga för sidnavigering och användningen av basfunktioner
nödvändig
Analytiska cookies, marknadsföringscookies, tjänster från andra företag (självständiga tredjepartsleverantörer)
Analytiska cookies
Dessa cookies hjälper oss att bättre förstå användarbeteende
Nej
Ja
Marknadsföringscookies
Dessa cookies och liknande teknologi används för att förevisa personlig och därför relevant innehållsmarknadsföring.
Det nya nordiska dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 är första valet för bilister som uppskattar unik komfort och gröna värden. Däcket sparar mycket bränsle och minskar koldioxidutsläppen. Däckets rullmotstånd är väldigt lågt, över 5 procent lägre än på sin föregångare Nokian Hakkapeliitta R som även det är betydligt bränsleeffektivare än sina konkurrenter.
Dessutom är säkerhetsegenskaperna på det lättrullande Nokian Hakkapelitta R2 i topp, tack vare den nya generationens gummiblandning, skräddarsytt mönster samt konceptetCryoCrystal. Däckets bättre vintergrepp märks speciellt på isunderlag där Nokian Hakkapeliitta R2 har över tio meter kortare bromssträcka. från 80 km/h, än sin föregångare Hakkapeliitta R som är känt för sitt utmärkta isgrepp.
Nya Cryo Crystal Concept: optimalt grepp
Konceptet Cryo Crystal ger däcket bättre sidogrepp och grepp rakt fram. Gummiblandningen innehåller diamanthårda greppartiklar som liknar mikroskopiskt små kristaller med många kanter. De fungerar som inbyggda dubbar och greppar effektivt på underlaget.
Mycket grepp – lättrullande
Hakkapeliitta R2 har en ny vintersilicagummiblandning som baseras på cryosilan och blandningen fungerar säkert på brett temperaturområde, oavsett om vägen är våt eller farligt hal. Katalysatorn i den cryogeniska silanblandningen för låga temperaturer är rapsolja som gör att silica och naturgummi fungerar optimalt ihop.
Mer naturgummi i gummiblandningen har en avgörande positiv effekt på vintergrepp i de varierande nordiska vinterförhållandena. Naturgummit fungerar väl i varierande temperaturer.
Slitbanegummiblandningen håller sig flexibel i alla förhållanden. Mönsterklackarnas lameller fungerar aktivt oavsett temperaturvariationer och greppförhållanden.
Grepp- och slaskklor ger extra säkerhet i extrema situationer
Mellan mönsterklackarna finns de så kallade greppklorna som förbättrar is- och snögreppet, speciellt vid inbromsning och acceleration. De så kallade slaskklorna på skulderområdet ger bra grepp även när det finns mycket slask på vägen och de förhindrar att slask samlas mellan mönsterklackarna.
Pumplamellerna maximerar våtgreppet
Nokian Hakkapeliitta R2 har som sin föregångare fickformade lameller på mönsterklackarna på skulderområdet som pumpar bort vatten från vägbanan och ökar greppet. De patenterade pumplamellerna med större volym och ett stort antal zigzag lameller ökar våt- och isgreppet ytterligare.
Stabila och exakta köregenskaper
Vinterdäcken på drivaxeln slits vanligtvis först vid mitten på däcket. Det nya mönstret med sin sammanhängande mittribba och bestämda rullriktning förbättrar stabiliteten. Det robusta mittområdet ökar körsäkerheten ytterligare. Det ger också en mer balanserad slitageform, vilket ökar säkerheten när däcket blir äldre. Slitbanekonstruktionen med flera lager gör att däcket inte vandrar på vägen men det styrs exakt oavsett vilket vinterväglag det är och hjälper bilisten att märka förändringarna i friktionen och reagera i tid Mönstergeometrin förbättrar köregenskaperna även på spåriga vägar.
Slitagevarnare och ny inforuta ökar vintersäkerheten
Den patenterade slitagevarnaren (DSI-Driving Safety Indicator) visar med tydliga siffror mönsterdjupet i millimeter. Vinterslitagevarnarens (WSI) snöflingesymbol är synlig tills mönsterdjupet är fyra millimeter. När den försvinner indikerar det att det är dags att köpa nya vinterdäck för att inte riskera säkra köregenskaper.
En inforuta på däcksidan ökar säkerheten ytterligare. Där kan man markera däckets placering på bilen och lufttrycket. Nytt är att där nu även kan markeras dragmomentet för fälgbultarna.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
HakkapeliittaR2 tyre review
Genomsnittsresultat av 79 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
7 205
25.05.2015insändareLars-Erik De bästa däck jag någonsin kört på.
30.04.2015insändareMikael Mjukt däck som blir väldigt vingligt, rentav farligt i lite högre hastigheter