Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Hantera cookies inställningarna
För att kunna erbjuda dig en optimal erfarenhet av webbsidan använder vi cookies. Det är små textfiler som sparas på din dator. Dessa innehåller cookies för processering och optimering av webbsidan, för tjänster som text- eller videochat samt för marknadsföring som baserar sig på ditt beteende på Internet. Till exempel, kan man ta reda på om du besökt vår webbsida flera gånger från samma enhet. Vi vill ge dig möjligheten att välja vilka cookies du godkänner
Obligatoriska cookies
Dessa cookies är nödvändiga för sidnavigering och användningen av basfunktioner
nödvändig
Analytiska cookies, marknadsföringscookies, tjänster från andra företag (självständiga tredjepartsleverantörer)
Analytiska cookies
Dessa cookies hjälper oss att bättre förstå användarbeteende
Nej
Ja
Marknadsföringscookies
Dessa cookies och liknande teknologi används för att förevisa personlig och därför relevant innehållsmarknadsföring.
Michelin Pilot Super Sport - En fantastisk körupplevelse i total säkerhet
Speciellt utvecklat för supersportbilar och tuning i ultra high performance-klassen. Utvecklat med erfarenhet från endurance-racing för den mest utmanande körningen!
Produktfördelar:
MICHELIN Pilot Super Sport har rekord i bromsning i hög hastighet(1) ...och med MICHELIN Total Performance får du mer prestanda i varje däck
Säkerhet även under de mest krävande förhållandena. 3 meter kortare bromssträcka på vått underlag. Teknik som härstammar från 13 raka segrar i Le Mans 24-timmars.
Bästa köregenskaperna på torrt underlag:
Nummer 1 på torrt underlag. Det snabbaste däcket. Utvecklat i samarbete med Porsche, BMW M och Ferrari.
TWARON-BÄLTE:
Twaron-bältet garanterar bättre stabilitet i mycket höga hastigheter. Twaron-bältet ger ett högre tryck i mitten av slitbanan än i skuldrorna. Centrifugalkraften är därför bättre kontrollerad och trycket blir jämnare över slitbanan.
DUAL COMPOUND:
En ny fördelning av 2 olika gummiblandningar på in- och utsida av kontaktytan. Utsida: en ny kimröksförstärkt elastomer hämtad direkt från Le Mans 24-timmars. Resultat: extrem uthållighet även i de skarpaste kurvorna. Insida: senaste generationen av elastomerer med exceptionellt våtgrepp som formar sig självt över de minsta oregelbundheter i vägbanan samt bryter vattenhinnan.
VARIABLE CONTACT PATCH 2.0:
Oavsett om du accelererar kraftigt på en raksträcka eller i en kurva, får du optimalt grepp. I kurvan ändras kontaktytans form, men andelen gummi i kontakt med vägen förblir densamma som vid körning rakt fram. Krafter och temperaturer fördelas jämnare över kontaktytan tack vare de senaste digitala simuleringarna som används inom flyg- och bilindustri.
Juridiska fotnoter (1) Rekord med Koenigsegg Agera R år 2011, i Ängelholm, Sverige. Från 300 till 0 km/h på 6,66 sekunder.
Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.
EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.
Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick
bränsleeffektivitet
Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).
Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre. (Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning * vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)
Vänligen notera: Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.
våtgrepp
Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).
Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).* *Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Vänligen notera: Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.
Externt rullande ljud
Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016. B "B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016. C Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.
PilotSuperSport tyre review
Genomsnittsresultat av 371 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
8 920
16.09.2024insändareChristian Andersson Väldigt bra grepp oavsett torra eller våta vägar. Lite högljudda trots ljuddämpning i däcken. Bränsleförbrukningen hög med dessa däck.
05.06.2023insändareMartin Forsberg Ett oslagbart däck.
05.12.2019insändareClaes Hellberg Full kontroll.
Stadigt och tryggt.
Enda däcket som förmedlar allt utan minsta svaj
30.10.2019insändareJohan Nice balanced tyre , slightly soft so small stones get thrown of them to the chassi.