Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Hankook
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Hankook

Hankook Winter i*cept iZ2 W616 225/60 R16 102T XL, Nordiska vinterdäck SBL

Hankook

Hankook Winter i*cept iZ2 W616 225/60 R16 102T XL, Nordiska vinterdäck SBL

Hankook - Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.

Däckstorlek
225/60 R16 102T XL, Nordiska vinterdäck SBL 
Lagernivåer:
begränsat antal
Däcktyp:
VinterdäckWi
M+S märkt
med snöflingesymbol
Hastighet:
T: Godkänd upp till 190 km/h
EAN:
8808563399096
Artikelnummer:
R-346115
EU däckmärkningar:
Kundens betyg:
(9)
Kontakta oss vid frågor eller funderingar på autopink-shop​@delti.com
kr 1 820
Price per item, Incl. VAT
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

  • Beskrivning
  • Däckbetäckning
  • Kundens betyg
  • Tekniska specifikationer

Hankook Winter i*cept iZ2 W616

Kör tryggt i extrema, nordiska vinterförhållanden

Optimerat riktningsmönster för maximal säkerhet, även under de mest krävande vinterförhållanden.

Däckmönster

Utökat antal block
Biter in i snön och ger därmed ett bättre grepp

Köregenskaper
Förstärkt mittblock ger bättre köregenskaper

Z-mönstrat skulderparti
Z-mönstret fördelar trycket jämnt på skuldrans kanter vilket skapar den ideala kontaktytan. De robusta mönsterblockskanterna ökar grepp- och styrförmåga på snö.

Zickzack-mönster
Förbättrar grepp på snö och ger utmärkta broms-och köregenskaper på is.

Ökad spårkant
Maximerar sajparnas effekt. · Sidokanter: 15% ökning · Längsgående kanter: 23% ökning

Specialformade spår
V-format mönster förebygger vattenplaning genom att effektivt evakuera vatten.

3D-sajpning
De tredimensionella mönsterblocken ger överlägsen kontroll och stabilitet, och minimerar mönsterblockrörelser i alla förhållanden.

Däckstruktur

Gummiblandning med silika för bästa grepp
Förbättrat grepp på is och snö, samt lägre rullmotstånd

Skarvlöst heltäckande förstärkningsbälte
Längre livslängd

Breda stålbälten
Säkerställer stabil slitbana vilket förbättrar köregenskaperna

Equilibrium polyester stomme
Styvare däcksida med längre livslängd

Extra tålig gummiblandning i klinchen
Förbättrar styr- och köregenskaper

Extra stark klinchtråd
För bättre rundhet och styrka i klinchen

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

Winteri*ceptiZ2W616 tyre review

Genomsnittsresultat av 20 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 8 695
21.11.2022 insändare Johan
Har ett jämnt och bra grep på snö och is utan överraskningar. Styr mycket bra på snö och is. Upplever lite sämre grepp i nysnö. Greppar bra på torrt som blött vid bromsning och acceleration. Stabila och svarar bra vid snabba rattrörelser. Men vid mycket kraftiga styrningar saknas det lite grepp i sidled vid torrt som blött. Men dessa däck är en av de bättre jag ägt under mina trettio år som bilförare. Jag känner mig trygg med dessa däck och kan än idag ha en alltför aggressiv körning emellanåt.
15.05.2022 insändare sven
Däcken har haft en väldigt liten skillnad på bränsleförbrukning mot sommardäck,och ändå mycket bra egenskaper på svarthalka och snö tar undan vatten bra och har inte slitits mycket vintern,så de verkar kunna ge mycket mil.
10.03.2021 insändare Jan-Olov Eriksson
Bra däck o snabb leverans. Återleverans = omöjligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Se fler recensioner
Märke Hankook
Modell Winter i*cept iZ2 W616
Dimension 225/60 R16 102T XL, Nordiska vinterdäck SBL
Däckets bredd 225
Däckets profil 60
Construction type R
Däckstorlek 16
Däckets belastningsindex 102
Hastighetsindex (T)
With/Without Valve (TT/TL) Däck kräver slang
M/C Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.