Ett trailerdäck med superb bränsleeffektivitet och förbättrad livslängd, avsett för fjärrtransporter
• Det ultralåga rullmotståndet ger en lägre bränsleförbrukning. • Förbättrad livslängd och jämn slitageprofil. • Utmärkt våtgrepp och bromsförmåga på blöta underlag. • Den reducerade däckvikten ger möjlighet till större nyttolast. • Låg bullernivå.
1. Mönsterform med flera olika radier Ger lång livslängd och jämnt slitage.
2. Kraftfull skulderbåge Skyddar mot slitage och ger ett bättre skydd mot skador.
3. Kompakt mönsterdesign Ger ett lägre rullmotstånd och skyddar mot sprickor och skador.
4. Unik spårgeometri De längsgående skulderkanalerna med variabla vinklar minskar mängden stenar som fastnar i däcket och motverkar att sprickor uppstår.
5. Toppmodern gummiblandning i slitbanan Utmärkt balans mellan lågt rullmotstånd, bromsegenskaper på blöta underlag och livslängd.
6. Förbättrad användning av mönsterlameller Lamellernas densitet och fördelning ger en utmärkt balans mellan lågt rullmotstånd, låga bullernivåer och bra bromsegenskaper på blöta underlag.
FuelMax Technology
• En kombination i däckkonstruktion, mönstergeometri och materialegenskaper har utvecklats för att minska rullmotståndet hos Goodyears nya generation av fjärrtransportdäck.
• Nyckeln till FuelMax Technology är en bränsleeffektiv gummiblandning i slitbanan som kallas Silefex och innehåller kiselmaterial och naturgummi av högsta klass.
• FuelMax technology gör det möjligt att minska CO2 utsläppen Minska utsläppen från ditt åkeri utan att behöva ge avkall på våtgrepp och livslängd.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.