Vi användar cookies. Vid bruk av websidan samtycker du med deras användning.
OK
Dunlop
Vi levererar endast däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
Dunlop

Dunlop Sport Maxx RT 225/50 R16 92Y

Dunlop

Dunlop Sport Maxx RT 225/50 R16 92Y

Dunlop - Däckproducent från Japan. En kvalitetsprodukt i det högre prissegmentet.

Däckstorlek
225/50 R16 92Y 
Lagernivåer:
just nu finns denna produkt ej i lager
Däcktyp:
SommardäckSo
Hastighet:
Y: Godkänd upp till 300 km/h
EAN:
3188649815715
Artikelnummer:
R-217370
EU däckmärkningar:
DEX:
Kundens betyg:
(132)
Kontakta oss vid frågor eller funderingar på autopink-shop​@delti.com
just nu finns denna produkt ej i lager
Price per item, Incl. VAT
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

  • Beskrivning
  • Däckbetäckning
  • Kundens betyg
  • Tekniska specifikationer

Väggrepp och bromsprestanda i motorsportklass för en dynamisk körupplevelse

  • Exceptionellt bra väggrepp på våta och torra underlag.
  • Förbättrad kontroll vid kurvtagning.
  • Kortare bromssträckor vid motorvägshastighet.
  • Bränslesparande design.
  • Exceptionellt grepp Tekniken för adaptiv gummiblandning ger Sport Maxx RT ett enastående väggrepp på både vått och torrt underlag.

Polymerer utvecklade inom motorsporten gör att gummiblandningen anpassar sig till vägbanans yta, vilket maximerar vägkontakten och ger ett högre väggrepp.

Förbättrad kontroll vid kurvtagning Få bättre väghållning i höga hastigheter och mjuka övergångar mellan raksträckor och kurvor.De massiva yttre skulderblocken ger en bättre stabilitet och ett bättre väggrepp vid kurvtagning.

Kortare bromssträckor vid motorvägshastighet Dunlops innovativa block för kortare bromssträckor ger kortare bromssträckor vid höga hastigheter. Dessa block med extra hög styvhet har utvecklats för högprestandakörning och ger en ökad vägkontakt vid inbromsningar.

Bränslesparande design Sport Maxx RT har en lättviktskonstruktion för att ge ett lägre rullmotstånd, vilket ger både minskade bränslekostnader och mindre CO2 -utsläpp. Silica-Plus-gummiblandning.

En gummiblandning som utvecklats för tävlingsbruk och används i däckmönstret för att ge höga nivåer av väggrepp, framförallt på blöta vägar och vid låga temperaturer. Fördelar.

Enastående inbromsnings- och accelerationsförmåga, högt väggrepp på blöta underlag och vid kalla väderförhållanden, högt motstånd mot slitage.

 EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.

Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.

Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.

Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.

Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.

Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.

Sport Maxx RT tyre review

Genomsnittsresultat av 1 815 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 10 480
27.01.2021 insändare Anders Vågman
Ett däck som har låg ljudnivå och är slitstarkt.
13.10.2020 insändare Catharina
Bra grepp vid normalt väglag, låg bullernivå. Sämre väggrepp vid väldigt blött väglag, planar lätt.
27.01.2020 insändare Kent Björvang
Uppskattar och samtidigt överraskad av hur tysta däcken är.
21.11.2018 insändare Christer
Vettiga däck som är relativt tysta nya, men slits fort och bullrar mer med slitaget.
Se fler recensioner
Märke Dunlop
Modell Sport Maxx RT
Dimension 225/50 R16 92Y
Däckets bredd 225
Däckets profil 50
Construction type R
Däckstorlek 16
Däckets belastningsindex 92
Hastighetsindex (Y)
With/Without Valve (TT/TL) Däck kräver slang
M/C Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.