Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Dunlop
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Dunlop

Dunlop Sport BluResponse 185/60 R14 82H

Dunlop

Dunlop Sport BluResponse 185/60 R14 82H

Dunlop - Däckproducent från Japan. En kvalitetsprodukt i det högre prissegmentet.

Däckstorlek
185/60 R14 82H 
Lagernivåer:
i lager
Däcktyp:
SommardäckSo
Hastighet:
H: Godkänd upp till 210 km/h
EAN:
3188649818570
Artikelnummer:
R-231956
EU däckmärkningar:
DEX:
EU
European Production
Kontakta oss vid frågor eller funderingar på autopink-shop​@delti.com
kr 869
Price per item, Incl. VAT
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

  • Beskrivning
  • Däckbetäckning
  • Tekniska specifikationer

GREPP UTAN KOMPROMISSER

  • 2.8 meter kortare bromssträcka på vått väglag jämfört med genomsnittet av 4 testade konkurrenter.
  • 3 meter kortare bromssträcka på torrt väglag jämfört med genomsnittet av 4 testade konkurrenter.
  • Bränslebesparande design: 30% lägre rullmotstånd än föregångaren.
  • Lägre bullernivå. Utmärkt prestanda på vått underlag.
  • BluResponse använder en polymerblandning vilket ger utmärkt väghållning på våta vägar Breda centrala kanaler i slitbanan tränger effektivt undan vattnet och minskar risken för vattenplaning. Kortare bromssträcka.
  • Dunlops 'Short Braking blocks' minskar bromssträckan på våta och torra vägar Dessa mönsterblock med extra hög styvhet har utvecklats för högprestandakörning och ger en ökad vägkontakt vid inbromsningar. Bränslesparande design.
  • Sport BluResponse är utvecklad med en aerodynamisk däckform och en gummiblandning med låg värmeutveckling vilket minskar rullmotståndet med 30% mot sin föregångare. Vilket leder till en genomsnittlig besparing på 1000kr årligen. Lägre bullernivå
  • Slutna skulderblock dämpar bullernivån, för en tystare och bekvämare resa. Planare mönsterprofil Den nya generationen däck från Dunlop har en planare mönsterprofil med 4–8 procent större kontaktyta beroende på storlek och typ av däck. En större kontaktyta ger mer stabilitet och bättre feedback, vilket ger däcken möjlighet att reagera snabbare och mer exakt.

Fördelar

  • Ökad stabilitet och styrprecision, jämnare slitage, utmärkt stabilitet vid kurvtagning, exakt, överlägset grepp på torra underlag.
  • Jämfört med genomsnittlig prestanda hos tre ledande konkurrenter och deras föregångare. Testad av TÜV SÜD Automotive i September 2012 efter uppdrag av Goodyear Dunlop. Däckstorlek: 205/55 R16 91V, Testbil: VW Golf, Testplats: Mireval (FR), Papenburg (D) och Garching (D), Rapport Nr. 76249744.
  • Bränslebesparingen baseras på en uppskattad förminskning av bränsleförbrukningen med 5% under en genomsnittlig årlig körsträcka på 14000km jämfört med föregångaren Dunlop SP FastResponse, med ett snittpris per liter på €1.59 och en bränsleförbrukning på 9L/100Km. Faktiska resultat kan variera beroende på - väg-och väderförhållanden, körstil, däckstorlek, lufttryck och fordonsunderhåll Pris på €1.59/liter blyfri bensin baseras på oktobers genomsnittliga bensinpris i Frankrike. Källa: Europeiska kommissionen (www.energy.eu).

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

Märke Dunlop
Modell Sport BluResponse
Dimension 185/60 R14 82H
Däckets bredd 185
Däckets profil 60
Construction type R
Däckstorlek 14
Däckets belastningsindex 82
Hastighetsindex (H)
With/Without Valve (TT/TL) Däck kräver slang
M/C Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.

Produksjonsår 2024 garanti er mulig

tyre-dot-image

För Dunlop Sport BluResponse 185/60 R14 kan vi garantera DOT xx24 för en ytterligare avgift på kr 89 .

For en89 tilleggsavgift per dekk vil vi garantere levering av dekk som er produsert i 2024.

Jag vill ha garanterat färska däck producerade under 2024:  4 x kr 89 = kr 356