Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Continental
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Continental

Continental CrossContact LX Sport SSR 255/50 R19 107H XL EVc, MOE, med list, runflat

Continental

Continental CrossContact LX Sport SSR 255/50 R19 107H XL EVc, MOE, med list, runflat

Continental - Tillverkad i Tyskland, Continental erbjuder premiumdäck med optimal bromsprestanda och säkerhet.

Däckstorlek
255/50 R19 107H XL EVc, MOE, med list, runflat 
Lagernivåer:
begränsat antal
Däcktyp:
SommardäckSo
Hastighet:
H: Godkänd upp till 210 km/h
EAN:
4019238780291
Artikelnummer:
R-318981
EU däckmärkningar:
DEX:
EU
European Production
Kontakta oss vid frågor eller funderingar på autopink-shop​@delti.com
kr 3 799
Price per item, Incl. VAT
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

  • Beskrivning
  • Däckbetäckning
  • Tekniska specifikationer

För medeltunga till tunga 4x4 fordon.

Tack vare den öppna yttre axeln, ger detta däck god hantering och bromsning egenskaper även om lätt terräng. Denna fyra djupa och breda omkretsspår vidgas mot öppningen, se mycket bra motstånd mot vattenplaning och minska däckets skador genom att hindra stenar från att fastna. Tack vare deras ribbade karakteristiska och uttalad Siping, de tre runtomgående blocket rader ger en noggrann styrrespons och mycket bra linjärt prestanda och samtidigt garantera att däcket rullar mycket smidigt och tyst.

Höjdpunkter:

  • Ett högpresterande däck för framförande på väg och allmän terrängkörning
  • Utmärkt hantering och bromsprestanda
  • Bra skydd mot vattenplaning
  • Exakt styrrespons och superb rak uppföljning

Vid en punktering kan däck med Run-Flat-system fortfarande leverera stabilitet och komfort en viss sträcka. För att klara detta har däck med SSR (Self-Supporting Run-Flat Tyre) system en gummiförstärkning för att bära upp vikten av fordonet vid en punktering.

SSR systemet passar särskilt bra till prestandabilar och även personbilar med kraftfulla motorer och 50 profil eller lägre. Däckets förstärkta sidovägg bär upp bilens vikt och låter föraren säkert manövrera bilen ytterligare 80 kilometer i max 80 km/h. I de flesta fall hjälper detta föraren att ta sig till sitt mål eller annars nästa verkstad eller däckhandlare. SSR-systemet finns både till sommar-, och vinterdäck. Då vissa system som marknadsförs av våra konkurrenter kräver specialfälgar, klarar Continentals alla system av att monteras på alla konventionella fälgar.

Detta tar bort behovet av nyinvesteringar av specialfälgar och specialverktyg. SSR eliminerar även kravet på ett reservhjul, som sällan kommer till användning, vilket innebär att bilisten får mer bagageutrymme och lägre bränsleförbrukning. Både SSR- och CSR-systemen fungerar dessutom utmärkt med Continentals konkurrenters däck.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

Märke Continental
Modell CrossContact LX Sport SSR
Dimension 255/50 R19 107H XL EVc, MOE, med list, runflat
Däckets bredd 255
Däckets profil 50
Construction type R
Däckstorlek 19
Däckets belastningsindex 107
Hastighetsindex (H)
With/Without Valve (TT/TL) Däck kräver slang
M/C Nej
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.