Det perfekta allrounddäcket. En unik kombination av prestanda och säkerhet. Utvecklat i Tyskland av Continental. Premiumdäck med optimal bromsprestanda och säkerhet. Fantastisk säkerhet och korta bromssträckor på vått och torrt. Lång livslängd, hög komfort och bra skydd mot vattenplaning.
Ett däck för dig med modern bil med standardmotor. Däcket ger komfort, körupplevelse och mycket hög säkerhet. För dig som kör mycket, både långt och kort. Mönsterdesign som ger minskad risk för vattenplaning och säkert grepp både på torrt och vått.
Egenskaper:
Prestanda för mellan - och storbilsklassen
Komfort, körupplevelse + säkerhet
Ett däck för dig som kör mycket, både kort och långt
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.
Continental ContiPremiumContact 2 tyre review
Genomsnittsresultat av 467 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer
43 028 984
19.10.2018fromMats Kindahl Bra upplevelse, känns säkert och robust
23.10.2014fromJordan Endast sommarbil. Bra däck väldigt nöjd.
03.11.2013fromMicael Framhjulen slut efter 2 säsonger
27.10.2013fromChrister Carlegård Det är mycket svårt att svara på detta test: Jag kör inte våldsamt, bromsar nästan aldrig hårt, kör ej på snö med detta sommardäck, tar det lugnare om det är vått. Har svårt att bedöma däcket jämfört med andra. Frågorna är ju i stort sett desamma som professionella testare, t ex i Vi Bilägare använder sig av - går ej att jämföra med en vardagsbilist! Jag kan ju inte ha en aning om den yttre ljudnivån, om jag inte ber min särbo eller annan person att köra förbi på vägen och sedan helst jämför med andra. Köpte däcken eftersom jag läst positiva tester. Den yttre ljudnivån har jag ingen aning om- då skulle jag ju behöva be min särbo eller annan person att köra förbi på vägen samt även jämföra med andra bilar! Den inre ljudnivån är o.k., men ändå alltid för hög. Skall man få en tystare inre nivå, måste man ha ngn större lyxbil.