HÅLLBART MED HÖGT MILTAL. UPPFÖRANDE SOM ETT PERSONBILSDÄCK. DURAVIS är pålitliga.
Däcken tål tuffa tag och är utvecklade för att hålla för dagliga leveranser och hög belastning, samtidigt som det skarvlösa bälteslagret ger hållbarhet även vid höga hastigheter. Längre livslängd
Flera tester visar att DURAVIS håller längre än andra kokurrerande däck. Den nya C.S.C-mönterklacksteknologin och den optimerade mönsterdesignen reducerar oregelbundet slitage och ger höga miltal. Egenskaper som ett personbilsdäck
DURAVIS använder en avancerad klackdesign och har väghållning jämförbart med ett personbilsdäck. Det bidrar till en tyst, behaglig körning - i tät stadstrafik såväl som på motorvägar. Hög prestanda på vått väglag
Förare som använder DURAVIS kommer att märka skillnaden på våta och hala vägar. Greppet är bättre, kurvtagningen säkrare och risken för vattenplaning mindre
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.