Designad, utvecklad, testad och tillverkad i Europa IATD Intelligent Asymmetrisk däckmönster indelad i tre grundläggande zoner:
Inre axel konstruerad för att ge högt kontakttryck att främja en balanserad slitbanan slitage och ökad våtgrepp
Kontinuerliga centrala spår för att säkerställa effektiv vatten drännering
Bred kontinuerlig yttre skuldra ger säker hantering i både våta och torra förhållanden
Högt belastade kiseldioxid slitbaneblandning kombineras med toppmodern polymerteknologi för utmärkt våt och torr dragkraft och hantering
Optinoise teknik för att säkerställa en tystare gång
2 ply rayon hölje och en avstämd konstruktion för skarpa förutsägbar hantering
Funktionella fälghornet skydd för att skydda dina lättmetallfälgar från skador
Nyutvecklad Tri-Arc form form för förbättrad kontakt tryckfördelning hantering och balanserad slitbanan slitage
Testad hela Europa på spår och väg: Dynamisk hög hastighet hållbarhet tester på Nürburgring. Våt och torr prestandatest på platser i Storbritannien, Spanien, Italien och Tyskland.
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser
Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.
Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större. Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.
Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö. Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.